Op weg naar een aantrekkelijk LinkedIn profiel

Met meer dan 7 miljoen LinkedIn gebruikers in Nederland is ruim 80% van de beroepsbevolking aanwezig op dit platform. LinkedIn verandert in snel tempo van sociaal platform naar een volwassen businesstool en zakelijk netwerk voor mensen en organisaties die echt willen samenwerken en zaken doen. Wist je trouwens dat LinkedIn wereldwijd zal groeien naar maar liefst 600 miljoen gebruikers? Hoog tijd om ook jouw zichtbaarheid en succes te vergroten met een account dat aanspreekt.

LinkedIn is niet alleen voor mensen die nu meteen op zoek zijn naar een baan. Ook als je tevreden bent met je huidige werk, is het voor de lange termijn belangrijk om een aantrekkelijk en goed onderhouden LinkedIn profiel te hebben. Maar hoe doe je dat? En waarop moet je letten? Het loont om wat tijd te investeren in jouw persoonlijke pagina. De belangrijkste tips hebben we op een rij gezet.

Tip 1. Gebruik een professionele profielfoto
Je profielfoto is het allereerste wat andere gebruikers van LinkedIn zien. Een eerste indruk kun je eenmalig maken en daarom is het belangrijk een herkenbare en zakelijke foto te uploaden. Dat mag best een vrolijke foto zijn, want wanneer je lacht ben je makkelijker benaderbaar voor wellicht die ene droombaan!

Tip 2. Maak optimaal gebruikt van je headline
Naast je profielfoto is je headline één van de eerste onderdelen van je profiel wat andere LinkedIn-gebruikers en dus potentiële werk- of opdrachtgevers zien. Voor je headline heb je 120 tekens ruimte. Begin met de functie die je vervult of de functie waar je naar op zoek bent. Daarnaast kun je bijvoorbeeld het aantal jaren ervaring vermelden en eventueel je telefoonnummer of emailadres.

Tip 3. Je samenvatting is je persoonlijk pitch
De samenvatting kun je zien als jouw persoonlijk pitch. Omschrijf hierin in ongeveer 300 woorden, verdeeld over drie alinea’s: je vak(gebied), je vaardigheden en kennis en als derde je persoonlijke competenties. Let erop dat LinkedIn op mobiel slechts de eerste 165 tekens laat zien. Zorg ervoor dat de lezer in die 165 regels enthousiast wordt om op “show more” te klikken!

Tip 4. Gebruik een persoonlijke URL
Iedere profielpagina heeft een eigen, vaak omslachtige, url. Deze kun je eenvoudig veranderen om professioneler over te komen en binnen zoekmachines beter gevonden te worden. Je persoonlijke url kun je aanpassen (edit public profile & url) door op het potloodje te klikken in het bovenste gedeelte van je profielpagina. Let erop dat bij het instellen van je persoonlijke URL geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Het is dus mogelijk dat jouw gewenste URL bezet is, kies dan voor een aanpassing (bv je voornaam voluit of juist alleen voorletters).

Tip 5. Vermeld ál je werkgevers en scholen
Ook al lijken bepaalde opleidingen of werkervaringen nú niet relevant, vermeld het toch op je profielpagina. Het kan maar zo zijn dat potentiële werk- of opdrachtgevers juist daarin competenties zien die ze belangrijk vinden. Daarnaast lijkt het vermelden van je basis- of middelbare school wellicht totaal overbodig. Toch is voor oud klasgenoten een manier om je te vinden en wie weet wat zij je nu te bieden hebben? Denk dus wat breder na over wie er (of nog niet) in je netwerk zitten en wat zij mogelijk interesseert.

Tip 6. Voeg vaardigheden toe
Je kunt vaardigheden toevoegen aan je profiel. Hierop kunnen (ex)collega’s, vrienden of andere connecties je onderschrijven. Doe hetzelfde ook voor anderen. Vaardigheden zijn vaak serieus en relevant, maar kunnen ook met een knipoog bedoeld zijn. Kies die vaardigheden die het beste passen bij jou als professional en persoon. De vaardigheden die het meeste onderschreven worden, worden als eerste getoond op je profiel.

Tip 7. Houd je profiel up to date
Een nieuwe baan? Een opleiding of cursus afgerond? Vergeet niet je profiel te updaten! Een profiel wat up to date is, is waardevoller dan een verwaarloosd LinkedIn-profiel. Je connecties zien de updates die je maakt (als je dit in je instellingen ook hebt aangezet) en ze kunnen hierop reageren of dit interessant vinden. Dit zorgt ervoor dat anderen jouw profiel ook gaan bekijken. Kijk regelmatig naar je profiel en bedenk of je nog tevreden bent met je headline, je pitch en of je foto nog up to date is. Pas het aan en zie dat je weer bezoekers op je pagina krijgt.

Tip 8. Wees actief
Heb je de basis goed op orde? Ga dan een stap verder en laat van je horen. Post met enige regelmaat informatie. Een artikel of nieuwsbericht dat je hebt gelezen en interessant kan zijn voor jouw branche en netwerk is een begin. Als je zelf een bijdrage schrijft, is dat nog veel beter. Zo kun je echt laten zien wat je expertise is en mensen verleiden om jouw pagina te bezoeken en met je in contact te komen.

Tip 9. Aanbevelingen verkopen
Mensen waarmee je hebt samengewerkt kun je natuurlijk aanbevelen op LinkedIn. Dit is zeer waardevol, in feite prijs je je collega’s aan. Wat maakte de samenwerking met zo prettig? In welke vaardigheden stak hij of zij uit? Kortom: Waarom zou een potentiële opdracht- of werkgever je (ex) collega of studiegenoot aan moeten nemen? Regelmatig mensen aanbevelen wekt sympathie en betrokkenheid, maar zorg ervoor dat je de persoon in kwestie goed kent en de aanbeveling oprecht is! Wees niet te terughoudend, want je kunt natuurlijk ook je (oud)werkgever of een collega vragen iets over je te schrijven. Zie het als een vervanging van de “papieren aanbeveling”.

Tip 10. Kom uit de anonimiteit!
Veel gebruikers van LinkedIn kiezen ervoor om hun profiel in te stellen op ‘anoniem’. Dat is een manier om andere profielen te bekijken zonder dat je herkend wordt. Juist doordat mensen zien dat je hun profiel bekeken hebt, zorgt voor de verleiding om jouw profiel te bekijken. Op deze manier vergroot je je naamsbekendheid en misschien zelfs je netwerk! Dus kom uit die anonimiteit! Je vind het toch ook niet fijn als jouw profiel anoniem bekeken wordt? Bovendien wat heeft een netwerkplatform voor nut als je hier anoniem blijft?

Met deze tien tips kom je een heel eind om jouw LinkedIn- profiel nog sterker te maken. Wil je feedback op jouw profiel? Laat het ons weten we kijken graag met je mee!